Kiedy słyszysz hasło „agencja cyfrowa” (ang. digital agency), co przychodzi Ci na myśl jako pierwsze? Marketing internetowy? SEO? Projektowanie serwisów WWW? Wszystkie te skojarzenia (oraz związane z nimi pojęcia) są w stu procentach trafione. Co do zasady, agencje cyfrowe oferują usługi mające na celu rozwój biznesu w sieci – innymi słowy zwiększenie widoczności oraz efektywności działań cyfrowych (sprzedaży, marketingu itd).
Warto jednak pamiętać, że tego typu firmy miewają swoje specjalizacje – przykładowo, niektóre zajmują się wyłącznie marketingiem w social mediach, a inne optymalizacją stron internetowych (SEO). Jedne mają doświadczenie w pracy z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, a inne – jak Infinity Group – specjalizują się w dużych projektach i współpracy z korporacjami. Przykłady te pokazują, że nie każda agencja cyfrowa będzie ekspertem w zakresie tego, czego w danym momencie potrzebuje Twój biznes. Dlatego poszukiwanie partnera zewnętrznego trzeba bezwzględnie zacząć od precyzyjnego określenia potrzeb oraz celów ewentualnej współpracy. Bez tej wiedzy bardzo łatwo utonąć w zalewie ofert różnorodnych agencji digital i stracić mnóstwo czasu na kontakt z firmami, które nie specjalizują się w danym obszarze zapotrzebowania. Mając jasne oczekiwania, dużo prędzej zdecydujesz, do jakiego typu agencji cyfrowej najlepiej się zwrócić – jednak jak przygotować się do nawiązania współpracy oraz, co ważniejsze, jak wybrać rzeczywiście najlepszą firmę? Dowiesz się z dalszej części artykułu.
Artykuł ten kierujemy przede wszystkim do firm, które szukają takiej agencji cyfrowej, jak Infinity Group – specjalistów ds. cyfrowej transformacji, w tym tworzenia serwisów korporacyjnych. Jednak, jak szybko się okaże, większość naszych podpowiedzi jest uniwersalna i ma zastosowanie także w przypadku agencji digital o innych obszarach specjalizacji.
Co pozwala dobrze przygotować się do rozmów z agencją cyfrową?
Ostateczny sukces projektu to rezultat procesu, który zaczyna się na długo przed napisaniem pierwszych linijek kodu: tuż zanim wybierzesz partnera do wdrożenia. Niezależnie od stopnia cyfrowej dojrzałości Twojej organizacji – znaczenie przygotowania się do rozmów z agencjami jest nie do przecenienia. Stanowi ono podstawę do podejmowania świadomych decyzji, a także wpływa na skuteczność komunikacji na każdym etapie współpracy (włącznie z etapem wysyłania zapytań ofertowych i wstępnych rozmów). Poniżej znajdziesz kilka obszarów, na które warto zwrócić uwagę przed przystąpieniem do researchu agencji cyfrowych.
Ocena stanu obecnego i doprecyzowanie potrzeb
Wszelkie rozmowy z agencjami warto poprzedzić podstawową oceną stanu obecnego. Pomoże to przygotować się zarówno do wyboru konkretnej firmy, jak i początkowych faz projektu, gdzie ustalane będą wszelkie szczegóły wdrożenia. Stwórz listę narzędzi, platform – wszelkich rozwiązań technologicznych, z jakich korzysta Twoja firma. Uwzględnij m.in. CRM, platformę e-commerce, CMS czy narzędzia zewnętrze – na przykład rozwiązania do marketing automation. Następnie przeanalizuj kluczowe procesy biznesowe i zwróć uwagę na najczęstsze wyzwania i problemy. Możesz także odwołać się do danych, którymi dysponujesz, by ocenić efektywność dotychczasowych działań digitalowych.
Wszystko to prowadzi do kolejnego, niezwykle istotnego kroku: określenia potrzeb. Być może zależy Ci na zwiększeniu sprzedaż online? A może priorytetem jest usprawnienie pewnych procesów wewnętrznych? Doprecyzowanie oczekiwań ułatwi Ci komunikację z potencjalnym partnerem wdrożeniowym – zaoszczędzisz w ten sposób wiele czasu, który w przeciwnym razie poświęcisz na odpowiadanie na liczne pytania ze strony agencji.
Po czym poznać ekspertów w digitalu?
Mając zebrane informacje o stanie obecnym, potrzebach biznesowych i oczekiwaniach, można przejść do researchu agencji cyfrowych zajmujących się projektami IT. Wybór tej właściwej wykracza jednak poza porównanie zakresu usług i prognozy kosztów zawartych w otrzymanej wycenie. Jeśli chcesz, by inwestycja w daną technologię rzeczywiście się opłaciła, potrzebujesz nawiązać współpracę z agencją, która potrafi więcej niż tylko dobrze zaprezentować się w mediach społecznościowych. W końcu zależy Ci na wymiernych efektach: nie tylko wdrożeniu nowego lub ulepszeniu dotychczasowego rozwiązania, ale ostatecznie – na wykorzystaniu technologii do realizacji wyznaczonych celów biznesowych. Zastanawiasz się więc, jak zweryfikować umiejętności potencjalnego partnera cyfrowego? Zwróć uwagę na następujące kwestie.
Case studies
Portfolio agencji to okno na jej rzeczywiste doświadczenie, jednak nie wyglądaj przez nie pobieżnie i nie kończ analizy, gdy tylko na liście dotychczasowych współprac wypatrzysz kilka znanych marek. Większość agencji publikuje na swoich stronach tzw. case studies – artykuły opisujące poszczególne współprace, w których uwzględnia się zarówno wyzwania, jak i osiągnięte rezultaty. Miej na uwadze, że w case study nie chodzi jedynie o prezentację rozwiązania, lecz przede wszystkim dowodów na zrealizowane cele. Dlatego, przeglądając te teksty, odwołaj się do swoich potrzeb biznesowych i szukaj potwierdzenia, że dana firma potrafi na nie odpowiedzieć.
Jeśli Twój potencjalny partner miał styczność z Twoją branżą, bardziej prawdopodobne jest to, że znajdzie rozwiązanie takich problemów, z jakimi się zgłaszasz.
Partnerstwa i certyfikaty
Chcąc zweryfikować kompetencje technologiczne agencji, z którą planujesz nawiązać współpracę, poszukaj informacji o zdobytych certyfikatach i statusach partnerskich. W branży IT certyfikaty przyznawane są przez twórców danych technologii i potwierdzają, że dany ekspert zdobył zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę w zakresie danego rozwiązania. Innymi słowy, dowodzą one doświadczenia poszczególnych członków zespołu wdrożeniowego. Podobnie statusy partnerskie świadczą o wiarygodności agencji, ponieważ, aby je otrzymać, należy spełnić szereg warunków określonych przez producenta technologii. Przykładowo, jako agencja partnerska Kentico – a dokładnie Kentico Gold Partner – musimy zatrudniać konkretną liczbę certyfikowanych deweloperów i marketerów Kentico (to znaczy specjalistów ze zdanym egzaminem Kentico, o którym pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów), a także co roku ubiegać o recertyfikację i poddawać nasze projekty audytom.
Kiedy decydujesz się na współpracę z agencją partnerską, wybierasz jakość w rozumieniu samych autorów wdrażanej technologii – trudno o bardziej wiarygodną rekomendację.
Opinie dotychczasowych klientów
Kolejnym źródłem cennych informacji o Twoim potencjalnym partnerze wdrożeniowym są recenzje wystawione przez dotychczasowych klientów. Przeważnie dają one wgląd w takie obszary współpracy z agencją, jakich nie opisuje się w powszechnie dostępnych materiałach marketingowych. Większość firm IT zakłada swoje konta na Clutch – platformie, która w szczególny sposób dba o to, by zamieszczane były na niej jedynie wiarygodne opinie. Recenzje dodawane na Clutch potrafią być bardzo wyczerpujące i zakładają opisanie najważniejszych – z punktu widzenia klienta – obszarów współpracy. Dlatego jeśli chcesz zobaczyć daną agencję cyfrową „bez filtra”, poszukaj jej na Clutch i przeanalizuj zarówno pozytywny feedback, jak i wszelką konstruktywną krytykę.
Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu projektów IT
Nie lekceważ także wartości płynącej z profesjonalnej analizy przedwdrożeniowej – usługi oferowanej przez większość agencji cyfrowych, która (w telegraficznym skrócie) pozwala przełożyć założenia biznesowe na technologiczne. Innymi słowy, analiza ta ma na celu doprecyzowanie potrzeb klienta, przekucie ich w projekt rozwiązania i stworzenie szczegółowego planu dalszych prac. Choć nie jest to usługa darmowa, warto potraktować ją jako inwestycję w powodzenie projektu. Dzięki fachowej analizie przedwdrożeniowej nie tylko zyskasz pewność, że oferowane rozwiązanie rzeczywiście odpowie na potrzeby biznesowe, i otrzymasz rzetelną wycenę projektu, ale także poznasz firmę, z którą zamierzasz nawiązać współpracę. Zyskasz wiedzę na temat sposobu wykonywania zadań czy jakości komunikacji, a także sprawdzisz, w jakim stopniu wywiązują się z przyjętych ustaleń – terminów, rezultatów i tak dalej.
Czerwone flagi
Istnieje jednak kilka czynników, które już na bardzo wczesnym etapie „rozpoznania” potrafią ostrzec przed współpracą z potencjalnie nierzetelnym partnerem. Jeśli chcesz powierzyć projekt agencji, która:
- nie wykazuje zainteresowania Twoimi celami biznesowymi i potrzebami,
- nie odwołuje się do potrzeb Twojej grupy docelowej,
- nie przedstawia przejrzystego planu realizacji projektu,
- oferuje wyłącznie rozwiązania typu „one-size-fits-all”,
- zwleka z odpowiedzią na maile bądź nie odbiera telefonu,
z pewnością nie jest to firma, na której warto polegać. Wystąpienie wymienionych „czerwonych flag” u potencjalnego partnera najczęściej mówi o tym, że agencja – nawet jeśli dostarczy jakościowe rozwiązanie – nie zagwarantuje udanego, tj. zgodnego z potrzebami i realizującego cele, wdrożenia. Taka współpraca może nie tylko prowadzić do frustracji, ale przede wszystkim rozciągać się w czasie, a ostatecznie – wygenerować szereg zbędnych kosztów.
Podsumowanie
Wybór właściwego, profesjonalnego partnera wdrożeniowego, to nie lada wyzwanie – zwłaszcza w obliczu zalewu firm, z których każda obiecuje to samo: sukces w cyfrowym świecie. Podstawą do nawiązania owocnej współpracy jest dogłębne zrozumienie potrzeb biznesowych i wyznaczanie jasnych celów. Z kolei gwarancję powodzenia w znalezieniu rzetelnej agencji cyfrowej dają:
- solidne przygotowanie do rozmów z potencjalnymi partnerami,
- czujność niezbędna do ominięcia czerwonych flag,
- dokładny research uwzględniający lekturę case studies firmy i opinii jej klientów,
- weryfikacja znaczenia statusów partnerskich i certyfikatów.
Niezależnie od tego, czy jesteś cyfrowym nativem jak my, czy stawiasz w digitalu pierwsze kroki – wykorzystaj nasze podpowiedzi, dzięki którym z pewnością dużo łatwiej zrealizujesz swoje biznesowe cele.