Analityka biznesowa w praktyce: Jak efektywnie wspierać sukces projektów IT

Analiza biznesowa IT to kluczowy proces, który pozwala na skuteczne przełożenie potrzeb interesariuszy na konkretne wymagania techniczne. Dzięki niej możliwe jest doprecyzowanie celów projektu, zdefiniowanie wymagań funkcjonalnych i technologicznych oraz rekomendacja najlepszych rozwiązań. Jest to etap łączący świat biznesu z zespołem technicznym, zapewniający, że finalny produkt spełni oczekiwania użytkowników i przyniesie wartość organizacji.

Znaczenie analizy biznesowej w projektach IT

Wiele projektów IT nie spełnia pierwotnych oczekiwań, a nawet kończy się niepowodzeniem. Powodem tego jest często brak dostatecznej analizy na początkowym etapie. Dobrze przeprowadzona analiza biznesowa umożliwia:

  • identyfikację wymagań i celów projektu,
  • zminimalizowanie ryzyk i przewidzenie potencjalnych zagrożeń,
  • optymalizację kosztów i czasu realizacji,
  • sprawdzenie kompatybilności z istniejącą infrastrukturą.

Analiza biznesowa może zadecydować o sukcesie projektu, a składające się na nią czynniki wpływają zarówno na cenę, jak i na jakość produktu końcowego.

Czym w praktyce zajmuje się analityk biznesowy?

Analityk biznesowy IT odgrywa bardzo istotną rolę w projektach technologicznych, zajmując się szczegółowym pozyskiwaniem, dokumentowaniem i weryfikowaniem wymagań:

  • funkcjonalnych (widocznych zachowań systemu),
  • jakościowych (niefunkcjonalnych).

Jest to funkcja wymagająca rzetelności i dbałości o szczegóły – błędne zrozumienie potrzeb i wymagań interesariuszy może skutkować wdrożeniem funkcjonalności, które nie będą miały faktycznego zastosowania.

Obszary pracy analityka biznesowego

Praca analityka skupia się na pięciu kluczowych obszarach:

1. Określenie celów biznesowych projektu:

  • identyfikacja interesariuszy,
  • analiza istniejącej dokumentacji,
  • ustalenie celu wdrażanego rozwiązania.

2. Analiza procesów biznesowych:

  • identyfikacja procesów związanych z budowanym systemem,
  • analiza potwierdzonych procesów biznesowych,
  • określenie obszarów wymagających optymalizacji.

3. Analiza technologiczna:

  • ocena istniejącej infrastruktury IT i systemów,
  • współpraca z zespołem technicznym w doborze technologii.

4. Zdefiniowanie wymagań:

  • określenie wymagań funkcjonalnych, jakościowych i technologicznych,
  • priorytetyzacja zadań i wymagań,
  • ustalenie kryteriów akceptacji.

5. Weryfikacja i walidacja wymagań

Warto zwrócić szczególną uwagę na etap weryfikacji i walidacji wymagań – to właśnie on zapewnia poprawność, kompletność i zgodność zebranych wymagań z oczekiwaniami interesariuszy. W czasie jego trwania wykorzystywane są różne techniki – od przeglądu wymagań poprzez prototypowanie po testy akceptacyjne. Weryfikacja wymagań zapewnia ich prawidłowe wdrożenie, gwarantując, że są precyzyjnie i jednoznacznie zdefiniowane. Z kolei walidacja polega na potwierdzeniu, że wymagania odzwierciedlają rzeczywiste potrzeby biznesowe i spełniają cele projektu. Do najczęściej stosowanych narzędzi i technik walidacji należą: diagramy przypadków użycia, scenariusze testowe i modele procesów biznesowych.

Zestaw technik, wykorzystywanych do przeprowadzania analizy biznesowej został określony w A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge® (BABOK® Guide).

Dokumentacja wymagań

Zwieńczeniem analizy biznesowej jest zawarta w projekcie funkcjonalnym dokumentacja wymagań. Zgodnie z przyjętymi w branży standardami, analitycy pracują na trzech typach dokumentów:

  • BRD – Dokumencie Wymagań Biznesowych (ang. Business Requirement Document)
  • FRS – Specyfikacja Wymagań Funkcjonalnych (ang. Functional Requirements Specification)
  • SRS – Specyfikacja Wymagań Oprogramowania (ang. Software Requirements Specification).

Celem każdego analityka biznesowego jest stworzenie dokumentacji o jak najwyższym stopniu przejrzystości i komunikatywności, aby zebrane informacje były w pełni zrozumiałe i dostępne dla wszystkich członków zespołu projektowego.

Jakie korzyści płyną z pracy analityka?

Z punktu widzenia biznesu największą wartością, jaką do projektu wnosi analityk biznesowy, jest skupienie na celach biznesowych budowanego systemu. Analityk posiada specjalistyczną wiedzę, która pozwala mu wspierać interesariuszy w podejmowaniu decyzji biznesowych i – przy współpracy z zespołem projektowym –pomóc organizacji osiągnąć pożądane rezultaty.

Co zyskuje zespół projektowy?

Doświadczony analityk nie tylko zwiększa jakość pracy zespołu, ale także buduje relacje między interesariuszami, klientem oraz działem IT – czyli faktycznym wykonawcą projektu. Dobrze przygotowana dokumentacja wymagań funkcjonalnych pozwala zespołowi skupić się na technicznej realizacji projektu, a jasne i zwięzłe wyjaśnienie założeń ułatwia weryfikację zgodności wdrażanego rozwiązania z wymaganiami interesariuszy i celami projektu.

Wartość analizy biznesowej polega na identyfikacji nowych możliwości, zniwelowaniu ryzyka, wyłapaniu potencjalnych zagrożeń, co przekłada się na unikanie niepotrzebnych kosztów. Przemyślana analiza biznesowa jest kluczem do sukcesu projektu – zapewnia jasno określone cele biznesowe i zwiększa szanse na ich skuteczne osiągnięcie.

Podsumowanie

Analiza biznesowa jest nieodłącznym elementem każdego projektu IT. Pomaga unikać błędów, minimalizować koszty i osiągać cele biznesowe. W dobie nieustannych zmian rynkowych skuteczna analiza biznesowa to inwestycja, która przynosi znaczne korzyści – zarówno firmom, jak i zespołom IT.

W Infinity Group rozumiemy, jak ważne jest kompleksowe podejście do projektu, dlatego zapewniamy najwyższą jakość usług i wsparcie na każdym jego etapie. Jeśli poszukujesz partnera biznesowego, który pomoże Twojej organizacji osiągnąć założone cele, skontaktuj się z nami przez poniższy formularz.

Skontaktuj się z nami

Previous Post