Jaką wartość biznesową daje audyt UX?

Audyt UX to istotne narzędzie analizy i oceny użyteczności produktów cyfrowych. Poza zrozumieniem zachowań użytkowników, pozwala na identyfikację problemów i barier, z którymi użytkownicy mogą się spotkać podczas interakcji z produktem. Przykłady takich interakcji to między innymi proces zakupowy w e-commerce, wysłanie formularza kontaktowego (zostawienie leada), czy też odnalezienie danych kontaktowych najbliższego oddziału firmy.

Wykonanie audytu UX przez eksperta, który wykorzystuje techniki analizy heurystycznej, dokonuje wędrówki poznawczej i sprawdza listy kontrolne, umożliwi wykrycie kluczowych problemów produktu cyfrowego. Dzięki konkretnym rekomendacjom możliwe jest ich skuteczne rozwiązanie, co z kolei przekłada się na zwiększenie współczynnika konwersji oraz osiągnięcie założonych KPI, czyli podstawowych czynników biznesowych. Audyt UX przynosi zatem ogromną i bezpośrednią wartość biznesową przyjrzyjmy się bliżej, dlaczego warto zainwestować w tego typu analizę.

Zwiększenie użyteczności produktu to jego większa rentowność

Przede wszystkim, audyt UX pomaga w rozpoznaniu problemów użytkowników, które mogą prowadzić do obniżenia współczynnika konwersji (a co za tym idzie, rentowności), podczas interakcji z produktem. Dzięki dokładnej wędrówce poznawczej, czyli odwzorowaniu ścieżek użytkowników, możliwe jest zlokalizowanie słabych punktów w procesach.

Wykorzystanie list kontrolnych pozwala na weryfikację różnych aspektów użyteczności produktów cyfrowych, takich jak czytelność czy widoczność CTA na urządzeniach mobilnych, co pomaga eliminować potencjalne bariery dla użytkowników.

Odpowiedzią na wykryte problemy są zrozumiałe i konkretne rekomendacje, będące integralną częścią audytu UX. Umożliwiają one szybką naprawę problemów, przyczyniając się do poprawy doświadczeń użytkownika oraz efektywności produktu.

Przekucie słabych punktów w silne strony

Audyt UX i wdrożenie wynikających z niego rekomendacji stanowią ważny krok w naprawie słabych punktów w naszych procesach. Dostosowanie produktu do oczekiwań użytkowników otwiera również nowe możliwości w zakresie działań marketingowych. Wyobraź sobie, że Twój kreator domu on-line staje się jeszcze bardziej intuicyjny – to idealny punkt wyjścia, wokół którego można zbudować kampanie reklamowe mówiące językiem korzyści, co przekłada się na wzrost konwersji i zysków dla firmy.

Budowanie wizerunku marki

Profesjonalny audyt UX wspiera proces budowania pozytywnego wizerunku marki. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy bezpośrednio łączą jakość doświadczeń, na przykład procesu zakupu w e-commerce, z jakością produktów sprzedawanych w danym sklepie. W przypadku produktów cyfrowych ma to jeszcze większe znaczenie. Każda aplikacja – webowa lub mobilna – która posiada problemy z użytecznością w swoich procesach cyfrowych, takich jak rejestracja konta lub korzystanie z konkretnych funkcji, przez użytkowników jest uważana za produkt niskiej jakości. W efekcie proces zakupowy jest w wielu przypadkach przerywany. Zadbanie o pozytywne doświadczenia użytkowników to nie tylko możliwość realizacji założonych celów biznesowych – to również budowanie lojalności i zwiększenie zaufania klientów do marki.

Kiedy wykonać audyt UX?

Potrzebę przeprowadzenia audytu UX dla naszego produktu można określić na podstawie występowania pewnych trendów, które sygnalizują problemy związane z doświadczeniami użytkowników. Najczęściej są to:

  • spadek współczynnika konwersji,
  • powtarzające się zgłoszenia od użytkowników,
  • weryfikacja po redesignie,
  • weryfikacja przed publicznym uruchomieniem produktu.

Spadek współczynnika konwersji

Jeśli współczynnik konwersji stopniowo maleje, a w naszym otoczeniu biznesowym nie nastąpiły żadne zasadnicze zmiany dotyczące ceny, oferty lub konkurencji, może to świadczyć o problemach z użytecznością produktu. Spadek współczynnika konwersji wiąże się z realnymi stratami biznesowymi – jest to mniejszy zysk. Z kolei problemy z użytecznością to negatywne doświadczenia użytkowników, a te niosą za sobą możliwość pojawienia się nieprzychylnych opinii. W momencie zaobserwowania spadku współczynnika konwersji, wykonanie audytu UX pozwoli zlokalizować problemy i ich powody, a także zaproponować skuteczne rozwiązania.

Powtarzające się zgłoszenia od użytkowników

Użytkownicy często sami sygnalizują problemy z produktami poprzez różne kanały, takie jak media społecznościowe, telefon lub e-mail. Warto zwracać uwagę na zgłaszane przez nich problemy, na przykład z realizacją zamówienia czy utworzeniem konta, ponieważ mogą one świadczyć o istnieniu blokerów uniemożliwiających intuicyjną interakcję na poziomie warstw UX i UI. Jeśli takie sygnały pojawiają się regularnie, należy zastanowić się nad przeprowadzeniem audytu UX, podczas którego eksperci z obszaru User Experience zarekomendują odpowiednie optymalizacje.

Weryfikacja po redesignie

Przyzwyczajenia użytkowników w sieci zmieniają się bardzo dynamicznie – użytkownicy oczekują, że nasz produkt cyfrowy będzie można obsługiwać w sposób dla nich intuicyjny. Co w tym wypadku oznacza intuicyjny? Pojęcie intuicyjności w dużej mierze zależy od tego, jak obecnie działają inne produkty cyfrowe, z których użytkownicy korzystają na co dzień. Dlatego – po redesignie – platformom e-commerce, aplikacjom webowym i mobilnym często towarzyszą gorsze współczynniki KPI niż przed zmianami, które miały przynieść pozytywne efekty. Jeśli redesign naszego produktu nie przyniósł zamierzonego skutku, przeprowadzony audyt UX może okazać się niezrównaną pomocą w zrozumieniu, które obszary w produktach cyfrowych wymagają poprawy.

Weryfikacja przed publicznym uruchomieniem produktu

Innym scenariuszem, w którym audyt UX może znacznie podnieść współczynnik konwersji i pozytywnie wpłynąć na realizację KPI, jest etap weryfikacji naszego produktu przed jego publicznym uruchomieniem – kiedy tworzymy nowy produkt lub chcemy uruchomić jego nową odsłonę. Wówczas warto zainwestować w przeprowadzenie profesjonalnego audytu UX, który pozwoli zoptymalizować proces i zwiększyć użyteczność produktu jeszcze przed jego publicznym debiutem.

Audyt UX jako cykliczny etap procesu optymalizacji

Każdy produkt cyfrowy – serwis WWW, e-commerce czy aplikacja mobilna – musi być stale dostosowywany do potrzeb użytkowników, których przyzwyczajenia i oczekiwania wobec produktu się zmieniają. Produkt stworzony pod dzisiejsze standardy może za rok – z punktu widzenia użytkownika – okazać się nieintuicyjny, a najlepszy i najbardziej wydajny biznesowo produkt to taki, który odpowiada na potrzeby użytkowników i działa w taki sposób, w jaki oni tego oczekują. Dlatego wskazane jest postrzeganie audytu UX jako cyklicznego elementu procesu optymalizacji i rozwoju produktu, a nie jednorazowo wykonaną czynność.

Podsumowanie

Audyt UX może okazać się niezastąpionym narzędziem w zrozumieniu zachowań, ale też identyfikacji problemów, z którymi mierzą się użytkownicy produktów cyfrowych. Z jego pomocą można wdrożyć konkretne i skuteczne rozwiązania, wpływające na jakość doświadczeń użytkownika oraz poprawę wskaźników związanych z rentownością, zaangażowaniem i konwersją. Dzięki przeprowadzeniu analizy heurystycznej, wędrówki poznawczej i przejściu przez listy kontrolne, a następnie wypracowaniu rekomendacji, audyt UX umożliwia projektowanie interfejsów i funkcjonalności zgodnych z oczekiwaniami użytkowników oraz bardziej intuicyjnych w obsłudze. Takie działania pozytywnie wpływają na lojalność użytkowników i ich zadowolenie z produktu, co w efekcie prowadzi do większej szansy na odniesienie sukcesu na rynku.


Chcesz poprawić doświadczenia użytkowników i zwiększyć rentowność swojego produktu? Skontaktuj się z nami przez poniższy formularz i poznaj naszą ofertę.

Skontaktuj się z nami

Previous Post
Next Post